Werkwijze

Onze werkwijze

Op onze school werkt een gevarieerd team van onder andere groepsleerkrachten, onderwijsassistenten, vakleerkrachten, logopedisten en intern begeleiders samen. Zij werken niet alleen samen met elkaar, maar ook samen met ouders. Deze samenwerking vormt de basis voor kwalitatief goed onderwijs.

Ons onderwijs ondersteunt de leerlingen in hun totale ontwikkeling. Het lesaanbod stemmen wij af op de behoefte van de leerling. Spraakontwikkeling, taalontwikkeling en communicatie nemen een centrale plaats in. Ook spelen en het aanleren van sociale vaardigheden vinden wij belangrijk. Wij zien spelen als een manier om te ontwikkelen en te leren. Het bevordert het leren en de taalontwikkeling en stimuleert het denken.

Onze uitgangspunten zijn als volgt:

  • Wij bieden de leerling een veilige omgeving.
  • De leerling en zijn onderwijsbehoefte staan centraal.
  • Wij werken met structuur.
  • Wij bieden begrip en steun.
  • Wij vergroten het zelfvertrouwen, de motivatie en de zelfstandigheid van de leerling.
  • Wij stellen reële eisen aan de leerling.
  • Wij bieden de leerling toekomstperspectief.

Toetsen en testen

Bij de lees-, taal-, rekenen- en spellingsmethoden horen toetsen. De methodegebonden toetsen worden gebruikt om te bepalen in welke mate uw kind de aangeboden lesstof beheerst. Daarnaast toetsen we de vorderingen in januari (middenniveau) en juni (eindniveau) met behulp van de toetsen van een nieuw toetspakket van CITO (groep 3-7) of Route8 (groep 8). Met behulp van deze toetsen kijken we naar de vooruitgang van uw kind op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. We kunnen de toetsresultaten vergelijken met toetsresultaten uit het regulier basisonderwijs. De intern begeleider stelt de toetskalender op en bespreekt met de groepsleerkracht (en eventueel de logopedist) de resultaten. De logopedist test jaarlijks de spraak- en taalontwikkeling van uw kind. De uitslag hiervan wordt meegenomen tijdens oudergesprekken.

Rapporten

In februari en juni/juli krijgt uw kind een kindrapport mee naar huis. Dit rapport is bedoeld voor uw kind en de familie en geeft de informatie op een zo positief mogelijke manier weer. In dit kindrapport zit ook werk van uw kind en een blad dat door uw kind zelf is ingevuld. Zo stimuleren we dat uw kind ook zelf kritisch is op het eigen werk en de schoolresultaten.

Vragen?

Heb je vragen over de school of wil je graag advies? Neem dan contact met ons op.